ورود
5 19
تصویر
  • حضور مستقیم ابلیس در جریان ترور پیامبر(ص)
    دوشنبه 29 آبان در 8:35

    بعد از اینکه انصار با حضرت رسول(ص) بیعت کردند و کفار قریش از این جریان مطلع شدند، چهل نفر از اشراف آنها در دارالندوه اجتماع کردند؛ در این هنگام شیطان در قالب پیرمردی نجدی از راه رسید.
    به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا شیطان و یا ابلیس از زمانی که از درگاه خداوند اخراج شد، سوگند یاد کرد تمام انسان‌ها را اغوا کند؛ قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ‏ أَجْمَعین‏؛ [شیطان‏] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگى را جدّاً از راه به در مى‏برم» (سوره صاد، ص82)؛ خداوند نیز در آیات متعددی مردم را از مکر و دشمنی او آگاه ساخت و فرمود: «إِنَّ الشَّیْطانَ‏ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبین‏؛ شیطان نسبت به انسان دشمنی آشکار است» و در آیه‌ای دیگر به صراحت فرمود: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید، زیرا وى دشمن آشکار شماست؟»

    اما عده‌ای با فریب شیطان راه باطل پیش گرفتند و سعی کردند با جریان حق که همان راه انبیاء و اوصیاست سر ستیز داشته باشند؛ این جریان با عنوان حزب‌الشیطان در قرآن معرفی شد. این جریان با سر سپردن به اوامر شیطان خواه به صورت دریافت القاء و یا خواه به صورت مستقیم راه عبودیت شیطان را پیش گرفتند و بنا را بر فساد در زمین گذاشتند تا به امیال شهوانی و دنیایی خود دست یابند.

    راوی از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند: ابلیس لعنةالله در چهار صورت حاضر شد: در روز بدر به صورت سراقة بن جعشم، در روز عقبه در صورت منبه بن الحجاج فنادی، روز اجتماع قریش در دارالندوة در صورت شیخی از اهل نجد و روز قبض روح پیامبر(ص) به شکل مغیرة بن شعبه. (الأمالی (للطوسی)، ص177)

    حال به مناسبت شب اول ماه ربیع الاول که از جهتی به لیلةالمبیت شهرت دارد، به یکی از داستان‌های مشهور درباره حضور مستقیم شیطان در جریان توطئه‌ریزی قریش در دارالندوة برای ترور پیامبر(ص) اشاره می‌کنیم.

    بعد از اینکه انصار با حضرت رسول(ص) بیعت کردند و کفار قریش از این جریان مطلع شدند، چهل نفر از اشراف آنها در دارالندوه اجتماع کردند، افرادى که در این مجلس شرکت می‌کردند، باید چهل سال از عمر آنها می‌گذشت تا به عضویت انتخاب می‌شدند، فقط عتبة بن ربیعه در این بین مستثنى بود. وى با اینکه چهل سال کمتر داشت در این مجلس شرکت می‌کرد.

    در این هنگام که آنان پیرامون هم جمع شده بودند، شیطان در قالب پیرمردی نجدی از راه رسید و قصد کرد در این مجلس شرکت کند. دربان گفت: شما که هستى؟ گفت: من یکى از مشایخ نجد هستم، دربان پس از اینکه براى او اذن گرفت وى داخل مجلس شد. گفت: شنیده‏‌ام شما در اینجا اجتماع کرده‌‏اید تا درباره این مرد تصمیم بگیرید، اکنون من نظریه و پیشنهاد خود را در این مورد خواهم گفت و راه صواب را به شما نشان می‌دهم. هنگامى که مجلس رسمیت پیدا کرد، ابو جهل گفت: اى گروه قریش، در میان ملت عرب کسى عزیزتر از ما نبود و ما در حرم امن خداوند در کمال آسایش بسر می‌بردیم، و اعراب از اطراف و اکناف به طرف ما مى‏آمدند و سالى دو بار در اینجا اجتماع می‌کردند و احدى فکر تجاوز به ما نداشت.

    هنگامى که محمد در میان ما پیدا شد و ما براى امانت و درستکارى او وى را «امین» نام گذاشتیم، او اکنون گمان کرده که پیغمبر خداست، در نتیجه خدایان ما را فحش می‌دهد و ما را دیوانه و نادان خطاب می‌کند و اجتماعات ما را پراکنده می‌سازد و جوانان ما را فاسد می‌کند، من اکنون پیشنهاد می‌کنم، مردى را برانگیزم تا وى را در نهان بکشد، اگر بنى هاشم خون او را از ما خواستند 10 مقابل دیه به آنها خواهیم داد.

    شیطان گفت: این رأى زشتى است، زیرا بنى هاشم نخواهد گذاشت قاتل محمد روى زمین راه برود و در نتیجه در محلى که مورد احترام شماست به جنگ خواهید پرداخت. دیگرى گفت: من پیشنهاد می‌کنم محمد را دستگیر کنیم و او را به زندان اندازیم و او را در آنجا نگهدارى کنیم، غذاى روزانه‌‏اش را خواهیم داد تا مانند زهیر و نابغه از دنیا برود. شیطان بار دیگر گفت: بنى هاشم به این موضوع هم رضایت نخواهند داد، هنگامى که موسم اعراب در رسد او را از زندان بیرون خواهند کرد و او با سحر و جادوئى خود شما را فریب خواهد داد.

    یکى از مجلسیان گفت من پیشنهاد می‌کنم محمد را از شهر خود بیرون کنیم و با کمال آسایش خدایان خود را پرستش کنیم.

    پیرمرد نجدی (شیطان) گفت: این نظریه از هر دو پیشنهاد اول بدتر است، زیرا شما زیباترین و شیواترین مردم را که در سحر و جادوئى نیز نظیر ندارد از شهر خود خارج می‌سازید و او را به نزد اعراب در بیابان‏ها می‌فرستید، محمد با زبان شیوائى که دارد آنها را به خود جلب خواهد کرد و ناگهان با عده‌‏اى پیاده و سواره بر شما حمله خواهد کرد و شهر مکه را پر می‌کند و شما نیز حیران و سرگردان خواهید ماند.

    اهل مجلس گفتند: پس نظریه شما چیست؟ گفت: من یک رأى بیشتر ندارم رأى من اینست که از هر عشیره‏‌اى یک نفر حاضر شوند و از بنى‌هاشم یک نفر باشد. این عده ناگهان بر محمد بریزند و با شمشیر و یا آهنی او را بکشند. در این صورت قاتل او معلوم نمی‌شود و خون او از بین می‌رود و بنى‌هاشم نیز با همه شما نمی‌توانند جنگ کنند و فقط از شما دیه خواهند گرفت و شما هم دیه او را بدهید.

    در این هنگام همه گفتند: پیشنهاد شیخ نجدى قابل توجه است و باید مورد عمل قرار گیرد، پس از این پانزده نفر را که یکى از آنان ابو لهب بود انتخاب کردند و تصمیم گرفتند شبانه بر حضرت رسول(ص) داخل شوند و او را بکشند.

    خداوند پیغمبر خود را از تصمیم آنان مطلع کرد و این آیه شریفه را نازل فرمود: «وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ‏وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرین‏؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که کافران در باره تو نیرنگ مى‏‌کردند تا تو را به بند کَشَند یا بکُشند یا [از مکّه‏] اخراج کنند، و نیرنگ مى‌‏زدند، و خدا تدبیر مى‏کرد، و خدا بهترین تدبیرکنندگان است.» ...

    نهایت اینکه این توطئه با حرکت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به یثرب و خوابیدن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در بستر حضرت خنثی شد.

    پاسخ (0)
  • بیستون، طاق بستان و فلک‌ الافلاک آسیب ندیده‌اند
    دوشنبه 22 آبان در 14:56

    خبرگزاری ایسنا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آسیب دیدن پنج اثر تاریخی استان در زلزله شب گذشته(21 آبان) خبر داد.
    جلیل بالایی با بیان این‌که زلزله شب گذشته به آثار و بناهای تاریخی استان خساراتی وارد کرده، افزود: خسارت های وارد آمده به این پنج اثر تاریخی استان جزیی و قابل مرمت است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه آثار تاریخی آسیب دیده را شامل قلعه یزدگرد در دالاهو، زیج منیژه در سرپل ذهاب و کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهار قاپی در شهرستان قصرشیرین عنوان کرد.

    بالایی اظهار کرد: بررسی‌ها برای تخمین میزان تخریب وارد شده به آثار تاریخی ادامه دارد.

    بالایی افزود: خوشبختانه اثر جهانی بیستون و طاق بستان هیچ آسیبی ندیده‌اند.

    آسیب به 5 اثر تاریخی استان کرمانشاه

    فلک‌الافلاک در سلامت کامل است

    ایلنا: هیج خسارتی به قلعه فلک‌الافلاک وارد نشده است.

    در پی انتشار خبری مبنی بر خسارت احتمالی به دیواره‌ها و برج‌های قلعه زیبای فلک‌الافلاک خرم‌آباد بر اثر زلزله شب گذشته‌، خوشبختانه وقوع این زلزله هیچ خسارتی بر این اثر ارزشمند تاریخی وارد نکرده است.

    بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه مسئولان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی لرستان از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بازدید و نسبت به عدم خسارت به این اثر تاریخی اطمینان دادند‌.

    پاسخ (0)
  • حریم خانه ملت خدشه‌دار شد
    سه شنبه 25 مهر در 8:18

    مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نتیجه فعالیت‌های عمرانی روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی را موجب خدشه‌دار شدن حریم بصری ابنیه تاریخی که در خانه ملت قرار دارد، عنوان کرد.
    به گزارش تسنیم، رجبعلی خسروآبادی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود قانون‌گذار از قانونی که خود تصویب کرده است به‌نحو شایسته حمایت کند، اظهار داشت: قطعاً به‌دلیل ملاحظات مسائل امنیتی و حفاظتی طرح دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال اجرایی شدن است اما این موضوع باید در شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران بررسی شود تا هیچ گونه لطمه‌ای به حریم بصری ابنیه تاریخی در محوطه تملک مجلس شورای اسلامی وارد نشود.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر مکاتبات لازم با اداره کل مهندسی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و از معاونت حقوقی سازمان درخواست کردیم تا موضوع را از نمایندگان خانه ملت تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند.

    پاسخ (0)
  • واکنش بهنوش بختیاری به کنایه مهراب قاسمخانی
    پنجشنبه 13 مهر در 9:39

    عصرخبر: بهنوش بختیاری نوشت: اتفاقهای خوب در راه است..همون چیزهایی که درلیست آرزوهام بودن....این روزها هرکس که ممنوع الکارو ممنوع التصویر و خلاصه همه درها به روش بسته س....برکت و احترامی در زندگیش نیست.....واز همه جا اخراج میشه....بواسطه قلب ناصاف و فضولیهای بیجا....و اظهارنظرهای رنگ وارنگ راجع به همههههه....یه گیری به ما میده..بلکه همیشه در صدر اخبار باشه...

    خدایا شکرت که انقدر به من عزت دادی که جایی هستم که با پرداختن به کارهای این حقیر....یکی دوروزی تیتر میشن...و بعد دوباره یقه یکی دیگه رو میگیرن...از روزنامه نگار تا الی ماشالله....هرکی که کاروبارش از این دوستان بهتر باشه.....مورد غضب این عزیزانه.......حالا بماند که حرمت رفاقت و همکاری کیلو چند؟؟؟؟حسادت غلبه میکنه ناجوووور.....جالب اینجاس که کسانی با من بد میکنن که من همیشه هواشونو در کارها داشتم.......و هرگز نه آزاری و نه بی احترامی از من دیدن.......و خداوند چقدر ناظر و شاهد بر ذات و روح انسانهاست....

    کاش برن با همقد خودشون شوخی کنن.....کاش احترامشون رو دست خودشون نگه دارن.....ما که کاری با کسی نداشتیم.......من آرزو میکنم رفقا از این بیکاری در بیان که دست از سر ما بردارن

    پاسخ (0)
  • اسامی 25 بازیگر زن برتر قرن 21
    شنبه 1 مهر در 11:8

    خبرگزاری مهر: در فهرستی که از بهترین نقش‌آفرینی‌های بازیگران زن در قرن بیست و یکم تهیه شده، لیلا حاتمی در کنار چهره‌هایی چون ایزابل هوپر، ژولیت بینوش و اسکارلت جوهانسون جای گرفته است.
    به نقل از ایندی وایر، منتقد سایت سینمایی ایندی وایر با تاکید بر این که در دو دهه اخیر شماری از بهترین ‌فیلم‌های جهان با بازی بازیگران زن شکل گرفته، به این امر اشاره دارد که گرچه کارگردان یا نویسنده فیلمنامه این شخصیت‌ها را شکل داده‌اند، اما این بازی بازیگران بوده که به آنها جان بخشیده‌ است.

    در این فهرست در حالی که لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی به عنوان یکی از بهترین بازیگران قرن بیست و یکم شناخته شده است، در عین حال ژولیت بینوش برای بازی در فیلم «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی یکی از بهترین‌ها خوانده شده است.

    درباره بازی لیلا حاتمی منتقد این سایت ضمن اشاره به شرایط جدایی یک زوج و تاثیری که ممکن است بر فرزند آنها داشته باشد، می گوید گرچه فرهادی اسکار را دریافت کرد، اما حاتمی نیز شایسته دریافت این جایزه بود. زمانی که همسر او به حرکت ادامه نمی‌دهد او تصمیم می‌گیرد حرکت کند و پیچیدگی‌های خانوداگی در سطحی کاملا جدید راه او را سد می‌کند. او سرانجام از ناامیدی بیرون می‌آید اما راه را بر هر نوع افراط در ارایه این حس می‌بندد و انعطاف پذیری او بعد درخشانی برای ارایه این شخصیت فرهادی ایجاد می‌کند.

    درباره فیلم «کپی برابر اصل» نیز بر این تاکید شده که یکی از مواردی که به طرزی باورنشدنی در فیلم‌های کیارستمی استاد فقید ایرانی مشاهده می‌شود این است که وی می‌تواند ذرات حسی را از موقعیت‌های خاص بگیرد و آن را چنان ارایه کند که انگار اولویت ذهن بر دل مورد نظر است و کیارستمی مهارتی باورنکردنی برای درک این که کدام بازیگر می‌تواند این حس را بهتر از همه منتقل کند، دارد و این فیلم او مانند فیلمی چون «پیش از طلوع» طبیعت ناب رابطه را به شکلی درخشان ارایه می‌کند.

    بهترین نقش‌آفرینی‌های زنان در قرن بیست و یکم شامل این فیلم‌ها بوده است:

    لیلا حاتمی برای «جدایی» ساخته اصغر فرهادی

    ایزابل هوپر برای بازی در فیلم «او» ساخته پل ورهوفن

    اوما تورمن برای «بیل را بکش» ساخته کوئنتین تارانتینو

    ساندرا هولر برای «تونی اردمن» ساخته مارن آده

    پائولینا گارسیا برای «گلوریا» ساخته سباستین للیو

    جئون دو-یئون برای «آفتاب مخفی» ساخته لی چانگ-دونگ

    وایولا دیویس برای «حصارها» ساخته دنزل واشنگتن

    دانیلا وگا برای «یک زن شگفت‌انگیز» ساخته سباستین للیو

    نائومی واتس برای «جاده مالهالند» ساخته دیوید لینچ

    الن برستاین برای «فاتحه‌ای برای یک رویا» ساخته دارن آرنوفسکی

    لورا لینی برای «می توانی روی من حساب کنی» ساخته کنت لونرگان

    امانوئله ریوا برای «عشق» ساخته میشاییل هانکه

    ماریون کوتیار برای «زندگی چون یک گل سرخ» ساخته اولیویه داها

    اسکارلت جوهانسون برای «زیر پوست» ساخته جاناتان گلیزر

    شارلیز ترون برای «هیولا» ساخته پتی جنکینز

    کریستین دانست در «مالیخولیا» ساخته لارس فون تریه

    بری لارسن در « 12 موقتی» ساخته دستین دنیل کریتون

    هالی بری برای «مهمانی هیولا» ساخته مارک فورستر

    آنی مارسن برای «دختر راه می‌رود/ همه روز» ساخته جیکوب کروپنیک

    کوونزنی والیس برای «جانوران حیات وحش جنوب» ساخته بن زایتلین

    کاتالینا ساودرا برای «پیشخدمت» ساخته سباستین سیلوا

    ژولیت بینوش برای «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی

    کیم هیا-جا برای «مادر» ساخته بون جون-هو

    ناتالی پورتمن برای «جکی» ساخته پابلو لارین

    بیورک برای «رقصنده در تاریکی» ساخته لارس فون تریه

    پاسخ (0)